tiistai 16. helmikuuta 2016

Identiteettikriisi

Minulla on ollut rintasyöpä kohta kuusi vuorokautta. Enkä ole vielä yhtään tottunut ajatukseen.

Kävin 1,5 viikkoa sitten perjantaina ensimmäisen kerran työterveydessä, koska toista rintaani oli aristanut pari kuukautta ja tunsin siellä jonkin kyhmyn. Työterveyslääkäri tunnusteli rinnat, epäili kyseessä olevan ihan normaali rintarauhaskudos ja antoi varmuuden vuoksi lähetteen mammografiaan.

Viikko sitten maanantaina kävin mammografiassa, jossa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Ultraäänellä huomattiin kuitenkin kyhmy, joka oli sen minun tunnustelemani rintarauhaskudoksen alla piilossa. Otettiin neulanäytteet - minun mielestäni varmuuden vuoksi. Ajattelin, että tulipahan varmuuden vuoksi tutkittua ja heitin koko asian mielestäni.

Keskiviikkoiltana työterveyslääkäri soitti ja aloitti puhelun: "Minun on nyt valitettavasti kerrottava, että sinulla on rintasyöpä." Mitä? Mitä??? Mitä helvettiä????

Siitä alkoi asian makusteluprosessi. Nyt osaan jo sanoa ääneen, että minulla on rintasyöpä. Kuulija saa sitten ihmetellä: "Mitä? Siis mitä? Siis sano vielä kerran!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti